Jak
pomóc dziecku w uczeniu się zasad ortografii.
Poniższa
metoda codziennych ćwiczeń, opracowana przez prof. M. Bogdanowicz w postaci
„Dyktanda w 10 punktach” stanowi zbiór cennych praktycznych wskazówek jak pracować
z dzieckiem, by utrwalić zasady pisowni, stworzyć nawyk stałego sprawdzania
napisanego tekstu, oraz przywoływania zasad ortograficznych.
Aby
osiągnąć dobre efekty, należy wykonywać ćwiczenia krótko, lecz codziennie. Dziecko
może popełniać błędy, ale nie może pozostawić ich bez poprawienia.
Dyktando w 10 punktach
trzy zdania.
Wymyślcie wspólnie nagrodę po każdym tygodniu pracy.
2. Zaznacz w
książce dziecka 3 zdania i przeczytaj na głos pierwsze zdanie.
3. Dziecko
powtarza zdanie i omawia pisownię każdego wyrazu (podaje zasady
pisowni).
4. Dziecko
zapisuje zdanie (podobnie postępuje z następnymi zdaniami).
5. Dziecko
samodzielnie sprawdza cały napisany tekst.
6. Dorosły sprawdza
tekst. Jeżeli znajdzie błędy, podaje ich liczbę.
7. Dziecko
ponownie sprawdza tekst z pomocą słownika ortograficznego.
8. Dorosły
sprawdza poprawiony tekst. Jeżeli nadal są błędy, wskazuje tekst,
z którego
dyktował zdania.
9. Dziecko
porównuje napisany tekst ze wzorem i ostatecznie poprawia błędy.
10. Dziecko
opracowuje błędnie napisane wyrazy (np. podaje zasady pisowni,
wyrazy pokrewne,
odmienia wyraz przez przypadki, wymienia na inne formy).
(oprac. M.
Bogdanowicz)
|
0 komentarze:
Prześlij komentarz