Dla rodziców


Jak pomóc dziecku w uczeniu się zasad ortografii.

Poniższa metoda codziennych ćwiczeń, opracowana przez prof. M. Bogdanowicz w postaci „Dyktanda w 10 punktach” stanowi zbiór cennych praktycznych wskazówek jak pracować z dzieckiem, by utrwalić zasady pisowni, stworzyć nawyk stałego sprawdzania napisanego tekstu, oraz przywoływania zasad ortograficznych. 

Aby osiągnąć dobre efekty, należy wykonywać ćwiczenia krótko, lecz codziennie. Dziecko może popełniać błędy, ale nie może pozostawić ich bez poprawienia.


Dyktando w 10 punktach

  1. Umów się z dzieckiem, że codziennie będziecie robić dyktando obejmujące
trzy zdania. Wymyślcie wspólnie nagrodę po każdym tygodniu pracy.
2. Zaznacz w książce dziecka 3 zdania i przeczytaj na głos pierwsze zdanie.
3. Dziecko powtarza zdanie i omawia pisownię każdego wyrazu (podaje zasady
pisowni).
4. Dziecko zapisuje zdanie (podobnie postępuje z następnymi zdaniami).
5. Dziecko samodzielnie sprawdza cały napisany tekst.
6. Dorosły sprawdza tekst. Jeżeli znajdzie błędy, podaje ich liczbę.
7. Dziecko ponownie sprawdza tekst z pomocą słownika ortograficznego.
8. Dorosły sprawdza poprawiony tekst. Jeżeli nadal są błędy, wskazuje tekst,
z którego dyktował zdania.
9. Dziecko porównuje napisany tekst ze wzorem i ostatecznie poprawia błędy.
10. Dziecko opracowuje błędnie napisane wyrazy (np. podaje zasady pisowni,
wyrazy pokrewne, odmienia wyraz przez przypadki, wymienia na inne formy).

(oprac. M. Bogdanowicz)



0 komentarze:

Prześlij komentarz

 

Sample text

Sample Text

Sample Text